מדד ניקיי 225- כל מה שאתם צריכים לדעת על מדד הדגל היפני

עודכן 06/07/2024
מדד ניקיי 225

מדד ניקיי 225 הוא מדד שוק ההון המוביל ביפן, המקביל למדדים כמו S&P 500 בארה"ב ות"א 35 בישראל. המדד כולל את 225 החברות הגדולות והמשפיעות ביותר הנסחרות בבורסה של טוקיו. 

תוכן עניינים

נפתח בשאלה מסקרנת: האם ידעתם שיפן היא אחת המדינות המובילות בעולם מבחינת כלכלה וטכנולוגיה? למרות המרחק הפיזי בין ישראל ליפן, יש לנו הרבה מה ללמוד מהם, במיוחד בכל הנוגע לשוק ההון.

למה דווקא 225 חברות?

הבחירה במספר זה היא תולדה של היסטוריה ארוכה ושינויים כלכליים שיפן עברה לאורך השנים.

כמו בישראל, גם ביפן ישנם סקטורים שונים המשפיעים על הכלכלה, והמדד מנסה לשקף את כולם בצורה מאוזנת. המדד כולל חברות מתחומים כמו טכנולוגיה, תעשייה, פיננסים, בריאות ועוד.

אם הייתם מושקעים בחברה כמו טויוטה, כנראה שהייתם מתעניינים מאוד במדד ניקיי 225, כי הוא כולל את טויוטה ועוד חברות ענק נוספות המייצגות את הכלכלה היפנית.

איך המדד מחושב?

המדד מחושב בשיטה שנקראת "ממוצע מחירים", בה כל מניה במדד נושאת משקל שווה, ללא תלות בשווי השוק שלה.

זהו הבדל משמעותי מהשיטות הנהוגות במדדים כמו S&P 500, שם משקל כל מניה נקבע לפי שווי השוק שלה.

ביצועים טובים מול מדד S&P 500

ניקיי 225 נחשב לאחד המדדים המרכזיים בעולם והצליח להראות ביצועים מרשימים גם בזמנים קשים לכלכלה העולמית.

לדוגמא, בתקופת משבר הקורונה, כאשר מדד S&P 500 ירד בחדות, ניקיי 225 הצליח לשמור על יציבות יחסית ואפילו לעלות בכמה אחוזים.

אם מסתכלים על הנתונים משנים קודמות, ניתן לראות כי ניקיי 225 הציג תשואות טובות לאורך השנים, עם ממוצע שנתי של כ-5% בשנים האחרונות. לעומת זאת, מדד S&P 500 הציג ממוצע שנתי של כ-6%, אך עם תנודתיות גבוהה יותר.

מדד ניקיי 225 מול השוק האמריקאי

אחד הדברים המעניינים בנוגע למדד ניקיי 225 הוא הקורלציה ההפוכה שלו מול השוק האמריקאי.

לדוגמא, כאשר השוק האמריקאי נמצא בירידה, השוק היפני נוטה להראות עליות. דוגמא טובה לכך היא שנת 2018, כאשר מדד S&P 500 ירד ב-6.2%, בזמן שמדד ניקיי 225 עלה ב-3%.

 אם הייתם משקיעים בשוק היפני בתקופות של ירידות בשוק האמריקאי, הייתם יכולים ליהנות מתשואות טובות יותר ולגוון את תיק ההשקעות שלכם בצורה חכמה.

היסטוריית המדד ונקודות ציון חשובות

מדד ניקיי 225 הושק בשנת 1950 ומאז עבר שינויים רבים. אחת מנקודות הציון החשובות ביותר הייתה הבועה הכלכלית של שנות ה-80, כאשר המדד הגיע לשיא של כ-38,915 נקודות ב-1989. לאחר מכן, הבועה התפוצצה והמדד ירד בחדות.

אם הייתם משקיעים במדד ניקיי 225 בתקופת השיא של 1989, כנראה שהייתם חווים ירידות חדות בשנים שלאחר מכן, אך מי שהמשיך להשקיע לאורך זמן ראה התאוששות והתחזקות של המדד.

השפעת המטבע על מדד ניקיי 225

השפעת המטבע היפני, הין, על מדד ניקיי 225 היא משמעותית. כאשר הין נחלש מול הדולר האמריקאי, זה יכול לגרום לעלייה בביקוש למניות יפניות מצד משקיעים זרים, מה שמוביל לעלייה במדד.

בשנת 2013, כאשר היין נחלש בצורה משמעותית מול הדולר, מדד ניקיי 225 עלה ביותר מ-50% באותה שנה, בזכות השקעות רבות מצד משקיעים זרים.

 

מדד טופיקס (TOPIX)

אחד המדדים המוכרים הנוספים הוא מדד טופיקס (Tokyo Stock Price Index). מדד זה כולל את כל החברות הנסחרות בבורסה של טוקיו, והוא נותן תמונה מקיפה יותר של השוק היפני. בניגוד לניקיי 225, שמכיל רק את החברות הגדולות ביותר, טופיקס כולל גם חברות בינוניות וקטנות, מה שמאפשר הבנה רחבה יותר של מגמות השוק.

מדד JPX Nikkei Index 400

מדד נוסף שמקבל תשומת לב רבה הוא מדד JPX Nikkei Index 400. מדד זה הושק בשנת 2014 והוא כולל את 400 החברות הנבחרות ביותר מבחינת רווחיות, תזרימי מזומנים ופרמטרים נוספים. המדד שם דגש על איכות הניהול ועל יציבות פיננסית של החברות, והוא נחשב למדד שמייצג חברות חדשניות ומובילות.

לדוגמא, חברות כמו מיצובישי אלקטריק ו-Fanuc נכללות במדד זה, והן נחשבות לחברות טכנולוגיות מובילות בתחום שלהן.

מדד Nikkei 300

מדד Nikkei 300 כולל את 300 החברות המובילות ביפן והוא מדד משקל שוק, כלומר, כל חברה נכללת במדד לפי משקלה בשוק. מדד זה מעניק הבנה מעמיקה על הכלכלה היפנית ומשקף את הביצועים של חברות ממגזרים שונים.

ההבדלים בין המדדים

כל מדד נבנה בשיטה שונה ומעניק זווית ראייה שונה על השוק היפני. בעוד ניקיי 225 מתמקד בחברות הגדולות ומחושב על בסיס ממוצע מחירים, טופיקס ו-JPX Nikkei Index 400 נותנים תמונה רחבה ומגוונת יותר. ההבנה של ההבדלים בין המדדים יכולה לעזור למשקיעים לבחור את המדד המתאים ביותר לצרכיהם ולהשקעותיהם.

יתרונות השקעה במדדים יפניים

השקעה במדדים היפניים יכולה להיות דרך מצוינת לגוון את תיק ההשקעות שלכם ולהנות מהצמיחה הכלכלית של יפן. מדדים כמו טופיקס ו-JPX Nikkei Index 400 מציעים אפשרויות השקעה מגוונות בחברות בעלות יציבות ורווחיות גבוהה.

איך להשקיע במדד ניקיי 225?

תעודות סל (ETF)

אחת הדרכים הנפוצות והפשוטות להשקיע במדד ניקיי 225 היא באמצעות תעודות סל (ETF). תעודת סל היא כלי השקעה שמאפשר לכם לרכוש סל מניות המדד באמצעות קנייה של יחידה אחת בלבד, בדומה לרכישת מניה. ישנם מספר תעודות סל עיקריות שעוקבות אחרי מדד ניקיי 225, והן זמינות לרכישה בבורסות שונות בעולם, כולל בישראל.

קרנות נאמנות

דרך נוספת להשקיע במדד ניקיי 225 היא באמצעות קרנות נאמנות שמנהלות השקעות במניות של החברות המרכיבות את המדד. קרנות נאמנות מאפשרות לכם להשקיע בצורה משותפת עם משקיעים נוספים, תוך פיזור הסיכון והתמקדות בבחירת מניות איכותיות.


מניות מובילות במדד

מדד ניקיי 225 כולל בתוכו את החברות הגדולות והמובילות ביפן, וככזה הוא משקף את ביצועי הכלכלה היפנית בכללותה. בתוך המדד ישנן מניות שהציגו ביצועים מרשימים לאורך השנים והן מהוות עוגן חשוב למשקיעים. בואו נבחן כמה מהן:

טויוטה (Toyota)

טויוטה היא אחת החברות הגדולות והמוכרות ביותר בעולם בתחום הרכב. המניה של טויוטה נחשבת לאחת מהמרכזיות במדד ניקיי 225 ומציעה למשקיעים יציבות ותשואות לאורך זמן. החברה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית ופיתוח רכבים חשמליים, מה שמציב אותה בעמדה מצוינת לצמיחה בעתיד.

לדוגמא, בשנת 2021 מניית טויוטה עלתה בכ-20%, דבר שהשפיע רבות על ביצועי מדד ניקיי 225 כולו.

סוני (Sony)

סוני היא חברת טכנולוגיה ובידור מובילה עם מגוון רחב של מוצרים ושירותים, כולל קונסולות משחק, טלוויזיות, מוזיקה וסרטים. מניית סוני מציגה ביצועים מרשימים בזכות החדשנות והפיתוחים הטכנולוגיים שהחברה מביאה לשוק.

לדוגמא, עם ההשקה של PlayStation 5, מניית סוני קפצה בכ-30% באותה שנה, והפכה לאחת מהמניות המובילות במדד.

פנסוניק (Panasonic)

פנסוניק היא חברה נוספת בתחום הטכנולוגיה שמציעה מגוון רחב של מוצרים אלקטרוניים. המניה של פנסוניק נהנית מצמיחה מתמדת הודות להשקעותיה בתחום האנרגיה המתחדשת והטכנולוגיה הירוקה.

לדוגמא, בשנת 2020, כאשר פנסוניק הודיעה על שיתוף פעולה עם טסלה בפיתוח סוללות לרכבים חשמליים, מניית החברה עלתה ב-25% במהלך שנה אחת.

קנון (Canon)

קנון היא אחת החברות המובילות בתחום הצילום וההדפסה, והמניה שלה מציגה ביצועים יציבים לאורך זמן. החברה מתמקדת בפיתוח מוצרים חדשניים המותאמים לצרכים המשתנים של הלקוחות, מה שמבטיח לה מקום מרכזי במדד ניקיי 225.

נינטנדו (Nintendo)

נינטנדו היא חברה יפנית ותיקה בתחום משחקי הווידאו, והמניה שלה נחשבת לאחת מהמובילות במדד. עם השקות של קונסולות ומשחקים מצליחים כמו Nintendo Switch ו-Mario Kart, החברה מצליחה למשוך משקיעים רבים.

לדוגמא, בשנת 2017, עם השקת ה-Nintendo Switch, מניית נינטנדו קפצה ב-50% במהלך השנה.

היטאצ'י (Hitachi)

היטאצ'י היא חברה רב תחומית הפועלת בתחומי הטכנולוגיה, התעשייה והפיננסים. המניה של היטאצ'י מציגה ביצועים יציבים ומושכת משקיעים בזכות ההתמקדות בטכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית ורובוטיקה.

מרובני (Mitsubishi UFJ Financial Group)

מרובני הוא תאגיד פיננסי גדול ומוכר, המספק מגוון רחב של שירותים פיננסיים ובנקאיים. מניית החברה מציגה ביצועים יציבים והיא מהווה חלק מרכזי במדד ניקיי 225.

נושאים בכתבה


אין לראות בכתבה זו המלצה ו\או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא ו\או הצעה או שיווק השקעות ו\או ייעוץ השקעות

לייעוץ ללא עלות וללא התחייבות

מלא את הטופס:

קבלת הלוואה בתנאים מעולים

לקבלת הלוואה במהירות ובתנאים ללא תחרות

ייעוץ בקבלת החזר

לייעוץ חינם לגבי קבלת החזר מביטוח הבריאות

ייעוץ תאונות אישיות

לייעוץ חינם לגבי פוליסת תאונות אישיות:

בדיקת פיצוי על שבר\כוויה, זכאות לפיצויים נוספים, תביעת הפוליסה ועוד

היעדר תביעות לרכב- 3 שנים

להוצאת דו"ח היעדר תביעות לרכב:

הצטרפות למסלול מנצח

ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות

קבלת הלוואה

איך זה עובד?

צריכים הלוואה? הלוואה על חשבון כספים פנסיונים נחשבת להלוואה מאד אטרקטיבית, וזאת לא בכדי! הריביות בהלוואה כזאת טובות פי כמה מריביות המוצעות בבנקים ובגופי ההלוואות השונים.

מה סכום ההלוואה שניתן לקחת?

על קרן פנסיה- עד 30% מכספי התגמולים

על קרן השתלמות נזילה- עד 80% מהכספים

על קופ"ג להשקעה\ פוליסת חיסכון- עד 80% מהכספים

הסכומים משתנים בין החברות, ויש לא מעט פרטים קטנים שיש לשים לב בכדי לקבל אישור.

לקבלת הלוואה במהירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת:

שינוי מסלול בקופה קיימת

איך זה עובד?

שינוי מסלול הוא זכות של כל אחד מאיתנו, החוסכים

עפ"י תקנות משרד האוצר – יש לכל אחד הזכות לשנות את המסלול בכל עת. רוצים לעבור ל- S&P 500? שיניתם את דעתכם ורוצים לעבור למסלול יותר סולידי? 

שינוי המסלול מתבצע תוך 3 ימי עסקים מרגע שליחת הטופס, כאשר זה מותנה בכך שהטופס תקין

בעת שינוי מסלול יש להבין כי דמי הניהול עלולים להתייקר, ולכן מומלץ לעשות בעזרת גורם מקצועי :

לשינוי מסלול במהירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת:

הוראת קבע

איך זה עובד?

החלטתם להפקיד בהוראת קבע כל חודש? החלטה נבונה ששמה אתכם במקום טוב יותר מרוב האוכלוסייה.

כדי לבצע הפקדה בהוראת קבע, יש צורך לוודא מספר דברים לפני, בכדי להימנע מטעויות בדרך

ראשית, יש לוודא שהקופה אכן פעילה, לבדוק את הרשאות הוראת הקבע בחשבון הבנק שלכם, קוד המוסד של הגוף המנהל, אימות שאכן הוקמה ההוראה, ועוד..

אנו עוזרים מדי יום למשקיעים לפתוח הוראת קבע בצורה מהירה ומקצועית

לפתיחת הוראת קבע במהירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת:

הפקדה

איך זה עובד?

הפקדה לקופה הוא תהליך שנראה מאד פשוט, אך ישנם מספר טעויות שחוזרות על עצמן כל הזמן בקרב חוסכים. (כאלה שלא שוחחו איתנו לפני..:)

יש לשים לב שפתיחת הקופה בוצעה באופן מלא, לשים לב לפרטי חשבון הבנק אליו אתם מעבירים כספים, ולשים לב לשמות של בעלי הקופה (במקרה של משפחה\בני זוג)

ישנם דברים נוספים שכדאי לוודא לפני כדי להימנע ממצב של כספים שאינם משויכים (מצב מתסכל בו הכסף לא אצלכם ולא משתקף לכם בקופה)

 

להפקדה לקופה במהירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת:

פתיחת קופה חדשה

איך זה עובד?

פתיחת קופה חדשה היא תהליך מקצועי שיש לשים לב לפרטים הקטנים שבו, כמו לדוגמא- מינוי מוטבים (או שארים..) , אטרקטיביות דמי הניהול, בחירת המסלול, ובמידה והיתה קופה קודמת- יש לוודא שתהליך הניוד והעברת הוותק מתבצעים כמו שצריך.

פתיחת הקופה החדשה יכולה להתבצע גם באותו היום, אך כאמור- יש לוודא ביצוע מלא של כל הפרטים הקטנים, וזה עשוי לקחת יותר זמן.

 

 

לפתיחת קופה במהירות ובמקצועיות בלתי מתפשרת:

קבל ייעוץ ממומחה ללא עלות וללא התחייבות

לשיחת ייעוץ עם מומחה

ללא עלות וללא התחייבות

אשמח לייעוץ בנושא